Bonurile fiscale: Tot ce trebuie sa stii despre ele
Ce este bonul fiscal: definitie
Ce elemente contin bonurile fiscale
Amenzi pentru nerespectarea legislatiei
Registrul National al caselor de marcat
Cum se poate scrie pe bon codul fiscal al cumparatorului
Ce este bonul fiscal: definitie
Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal la efectuarea unei tranzactii - de livrare a unui produs sau de prestare a unui serviciu. Acesta include toate datele referitoare la tranzactia efectuata, informatiile variind in functie de specificul activitatii desfasurate. Operatorii economici au obligatia de a elibera clientilor bonuri fiscale pentru toate bunurile si serviciile prestate, la solicitarea acestora urmand sa fie eliberata si factura.
Ce elemente contin bonurile fiscale
Bonul fiscal este realizat pe o structura care include 3 sectiuni, stabilite prin HG 479/2003: antet, continut si parte finala.
In ce priveste continutul bonurilor fiscale, acesta cuprinde, conform Normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999:
- data, ora, minutul in care a fost emis bonul fiscal
- numarul de ordine al bonului fiscal, la nivelul zilei de lucru
- numele sau codul operatorului care a emis bonul fiscal
- denumirea fiecarui produs sau serviciu livrat
- pretul sau tariful unitar
- cantitatea
- valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv taxa pe valoarea adăugata, cu indicarea cotei acesteia
- valoarea totala a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata
- valoarea totala a taxei pe valoarea adaugată pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cota
- valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata
- valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, dacă este cazul
Incepand cu 1 ianuarie 2018 a intrat in vigoare HG 804/2017, care completeaza seria informatiilor ce trebuie inscrise pe bonurile fiscale - acestea vor include, incepand cu acest moment, si:
- codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului
- unitatea de masura
- modalitatea de plata
Cadru legislativ
Cadrul legal ce reglementeaza bonurile fiscale este construit pe OUG 28/1999 republicata privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Acesteia i se adauga Hotararea Nr. 804/2017 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999, aprobate prin HG nr. 479/2003. Atentie! Ministerul Finantelor Publice recomanda clientilor carora operatorii economici le refuza emiterea si inmanarea unui bon fiscal pasii de urmat pentru a remedia situatia sau, in caz contrar, pentru sesizarea MFP prin TelVerde.
Amenzi pentru nerespectarea legislatiei
Potrivit reglementarilor OUG 28/1999 republicata, operatorii economici pot fi sanctionati cu amenzi cuprinse intre 8.000 lei - 10.000 lei daca:
- nu utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale omologate
- nu emit bonuri fiscale pentru toate produsele sau serviciile livrate
- emit bonuri fiscale cu o valoare mai mica decat cea reala
- nu reintroduc datele inscrise pe rola jurnal privind tranzactiile efectuate de la ultima inchidere zilnica pana la momentul stergerii memoriei operative.
In plus, comerciantii care emit bonuri fiscale cu informatii gresite sau incomplete potrivit legislatiei, ca si comerciantii care nu afiseaza anuntul de atentionare a consumatorilor cu privire la drepturile acestora de a pastra bunurile achizitionate fara sa le plateasca in cazul refuzului operatorului de a emite bon fiscal, pot fi sanctionati cu amenzi de la 2.000 lei la 4.000 lei.
Registrul National al caselor de marcat
Registrul National al Caselor de marcat este practic o baza de date creata pentru a monitoriza toate casele de marcat folosite de operatorii economici din Romania. Acesta va include informatii despre producatorii, importatorii si distribuitorii echipamentelor, precum si despre utilizatorii caselor de marcat cu jurnal electronic ce vor fi conectate direct la ANAF. Prin construirea noului ecosistem online, autoritatile urmaresc, dincolo de digitalizarea ANAF, reducerea evaziunii fiscale din Romania.
Cum se anuleaza bonul fiscal
Exista doua situatii in care bonul fiscal emis se poate anula.
- Daca in momentul vanzarii operatorul de vanzari a introdus gresit suma pe bon, acesta poate sa anuleze bonul gresit si sa emita unul corect.
- A doua situatie in care chitanta sau bonul fiscal se anuleaza este cea in care operatiunea a fost inregistrata in aparatul de marcat, dar clientul nu a mai achitat apoi suma aferenta.
Intocmirea dosarului, documente justificative
Pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal, utilizatorul intocmeste un dosar care va cuprinde patru documente:
a) Primul, procesul verbal de anulare bon fiscal sau sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine al bonului fiscal de corectat sau codul bonului fiscal, a orei si minutului emiterii acestuia;
b) Decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii este un al doilea document care trebuie atasat, conform legislatiei caselor de marcat.
c) Se ataseaza la dosar si copia de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal.
d) Nu in ultimul rand, se adauga nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.
Cum se poate scrie pe bon codul fiscal al cumparatorului
Conform HG 84 din 2013, se pot deconta in contabilitate bonurile fiscale cu valoare de pana la 100 Euro inclusiv TVA, daca acestea au inscris codul fiscal al cumparatorului.
Cum se poate scrie pe bon codul fiscal al cumparatorului?
In cazul imprimantelor fiscale si al caselor de marcat ce functioneaza comandate dintr-un computer sau POS, introducerea codului fiscal se face din aplicatia software. Asadar este necesar sa contactati furnizorul aplicatiei de vanzare pentru actualizare si pentru instructiuni despre folosirea noii functionalitati.
Dintre programele comercializate de Sedona, in acest moment a fost deja actualizat programul Facturis, update-ul putandu-se realiza chiar din aplicatie. In curand va fi implementata posibilitatea introducerii codului fiscal pe bonuri si in alte aplicatii software.
In cazul caselor de marcat folosite independent (neconectate la un computer), disponibilitatea functionalitatii si procedura de introducere a codului fiscal trebuie aflata pentru fiecare model in parte.
Dintre casele de marcat comercializate de Sedona, va putem confirma posibilitatea de introducere a codului fiscal pentru toate modelele Datecs, Partner si Orgtech. Modalitatea de introducere difera de la model la model. Pentru a primi instructiuni scrise sau telefonice aferente modelului folosit de dvs., va rugam sa ne contactati.
Toti abonatii contractelor de service beneficiaza de instruire gratuita, iar pentru ceilalti clienti punem la dispozitie mai multe variante de suport contra-cost.