De la 1 septembrie 2018, casele de marcat cu jurnal electronic devin obligatorii pentru contribuabilii mari si mijlocii; 1 noiembrie 2018 este data la care si micii contribuabili vor trebui sa isi desfasoare activitatea doar cu ajutorul noilor tipuri de echipamente, care permit conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la un server ANAF.
Cu toate acestea, pana la jumatatea acestei luni au fost inlocuite aproape 29.000 de aparate de marcat cu jurnal electronic - mult prea putine, comparativ cu numarul echipamentelor existente in Romania in toate categoriile de contribuabili (doar 100.000 sunt utilizate de catre contribuabilii mari si mijlocii).
De aceea, Ministerul de Finante a publicat recent un proiect de Hotarare ale carui dispozitii prevad, in baza Legii Preventiei, ca operatorii care au inceput procedura de achizitie a noilor tipuri de echipamente sa nu fie amendati de la expirarea perioadei de gratie chiar daca acestea nu au fost instalate. Motivul, potrivit MFP, este asigurarea unei abordari de tip preventiv si nu punitiv in acest proces de tranzitie “deosebit de complex”.
Astfel, in cazul unui control, nu vor fi pasibili de amenda operatorii economici care:
- au instalat aparate de marcat cu jurnal electronic;
- au achizitionat aparate de marcat cu jurnal electronic, dar acestea nu sunt fiscalizate si instalate;
- nu au achizitionat aparate de marcat cu jurnal electronic, dar comanda acestora a fost facuta;
- nu exista pe piata aparate de marcat cu jurnal electronic dedicate activitatii operatorului economic.
Potrivit Legii Preventiei, acesti contribuabili vor avea la dispozitie maximum 90 de zile calendaristice pentru conformarea dispozitiilor de echipare cu noile case de marcat cu jurnal electronic in acord cu prevederile OUG 28/1999.