Mijloacele fixe: ce sunt, cum le identifici si cum le amortizezi

Data publicare articol:
Data revizuire articol:

Fie ca iti doresti sa iti deschizi o afacere si te afli in perioada de documentare, fie ca ai deja un business si doresti sa afli mai multe despre activele esentiale pentru buna functionare a afacerii tale, este important sa cunosti cateva aspecte esentiale despre mijloacele fixe. Acestea au un rol important in desfasurarea activitatii companiei tale si contribuie la dezvoltarea acesteia.

Descopera, in cele ce urmeaza, cum poti sa identifici un mijloc fix, cum sa il deosebesti de un obiect de inventar, dar si aspecte importante despre amortizarea si casarea unui mijloc fix.

Ce este un mijloc fix

Valoare mijloc fix 2022-2023. Legislatie mijloace fixe

Diferenta dintre mijloacele fixe si obiectele de inventar

Care sunt categoriile de mijloace fixe

  • 1. Constructii
  • 2. Mijloace de transport, instalatii tehnice, animale, plantatii
  • 3. Mobilier, birotica, echipamente de protectie a valorilor umane si materiale si alte active corporale

Gestiunea mijloacelor fixe

Inregistrare mijloc fix in contabilitate

Amortizarea mijloacelor fixe

Casarea mijloacelor fixe

  • Cum se efectueaza casarea mijloacelor fixe?

Ce este un mijloc fix

Orice antreprenor trebuie sa stie ce este un mijloc fix, deoarece reprezinta un subiect deloc de neglijat pentru orice business. 

Mijloace fixe definitie: in Romania, orice bun material utilizat, de obicei, pe o perioada mai mare de un an, in procesul de productie sau de desfasurare a activitatii firmei, care depaseste un anumit plafon, este considerat un mijloc fix.

Valoare mijloc fix 2022-2023. Legislatie mijloace fixe

Valoarea minima pe care un bun trebuie sa o aiba pentru a fi considerat un mijloc fix se poate schimba la anumite perioade de timp, prin intermediul unor modificari legislative, insa, in 2023, valoarea a ramas aceeasi ca in 2022, conform H.G. nr. 276/2013.

Astfel, ca sa fie incadrat in categoria mijloacelor fixe, un bun material trebuie sa aiba o valoare de intrare in patrimoniu mai mare sau egala cu 2.500 de lei. Aceasta a fost valoarea minima mijloc fix 2022 care se mentine si in 2023. In caz contrar, daca valoarea bunului este mai mica de 2.500 de lei, acesta va fi considerat obiect de inventar. 

Asadar, cand vorbim despre valoare obiecte de inventar, aceasta trebuie sa se situeze sub pragul de 2.500 de lei.

Diferenta dintre mijloacele fixe si obiectele de inventar

Exista mai multe diferente intre mijloacele fixe si obiectele de inventar. Iata care sunt acestea:

  • Obiectele de inventar sunt bunuri utilizate pe o perioada mai mica de un an, pe cand mijloacele fixe au o durata de viata mai mare de un an.
  • Pentru ca au o valoare sub 2.500 de lei, obiectele de inventar sunt recunoscute drept o cheltuiala totala si nu se amortizeaza, pe cand mijloacele fixe se amortizeaza in timp.
  • Suma totala de achizitie a unui obiect de inventar afecteaza direct profitul societatii in anul in care a fost achizitionat, pe cand valoarea mijloacelor fixe se amortizeaza in functie de durata lor de viata.

Toate caracteristicile mijloacelor fixe si reglementarile in vigoare privind contabilizarea acestora se regasesc in art. 28 din Codul fiscal (Legea nr. 227/2015).

Care sunt categoriile de mijloace fixe

Pentru identificarea si incadrarea corecta a mijloacelor fixe, a fost creat Catalogul mijloacelor fixe, conform caruia exista 3 mari categorii de mijloace fixe:

  1. Constructii

Mijloacele fixe aflate in aceasta categorie sunt imobile si sunt destinate pentru a fi folosite drept cladiri sau constructii. Valoarea acestora este, de obicei, mare si presupune, de cele mai multe ori, investitii majore pentru constructie sau achizitionare.

Mijloace fixe exemple

Iata cateva mijloace fixe care fac parte din aceasta categorie:

  • hale de productie;
  • depozite;
  • cladiri de birouri;
  • statii de tratare a apei;
  • drumuri, poduri si alte lucrari de infrastructura;
  • cladiri comerciale.

👉Daca ai decis sa iti deschizi un magazin, locatia cladirii este una dintre cele mai importante aspecte pe care trebuie sa le ai in vedere, pentru a te bucura de un business de succes. Mai apoi, trebuie sa te asiguri ca folosesti si un sistem de gestiune eficient pentru magazinul tau. Noi, echipa Sedona, intelegem cat de important este un astfel de sistem pentru eficientizarea afacerii tale, de aceea iti punem la dispozitie un sistem de gestiune high-end, usor de intretinut si cu un consum energetic redus. Iata ce contine:

  • Cititor coduri de bare;
  • Imprimanta fiscala;
  • Sertar pentru bani;
  • POS All-in-one;
  • Program de gestiune Sedona Retail.
  1. Mijloace de transport, instalatii tehnice, animale, plantatii

In aceasta categorie sunt incluse mijloacele fixe care pot fi utilizate pentru diverse activitati ale unei societati. Spre deosebire de mijloacele fixe din categoria 1, amortizarea pentru mijloacele fixe din categoria 2 este calculata, in general, pe o perioada mai scurta de timp.

Exemple de mijloace fixe

Iata cateva dintre cele mai des intalnite active fixe care sunt incadrate in aceasta categorie:

  • Mijloace de transport: autoturisme, camioane, autocamioane, autobuze, motociclete si alte mijloace de transport utilizate in scopul afacerii.
  • Instalatii tehnice: echipamente tehnice necesare pentru desfasurarea activitatii companiei, cum ar fi aparatele de aer conditionat si alte instalatii necesare activitatii.
  • Animale utilizate in activitatile agricole sau zootehnice, cum ar fi bovinele, ovinele, caprinele, porcinele, pasarile si alte animale.
  • Plantatii si livezi de pomi fructiferi, vii si alte culturi agricole.
  1. Mobilier, birotica, echipamente de protectie a valorilor umane si materiale si alte active corporale

In aceasta categorie intra mijloacele fixe care, in general, au o valoare de achizitie mai mica decat bunurile aflate in celelalte 2 categorii. Cu toate acestea, ele sunt de asemenea supuse regulilor de amortizare stabilite prin lege.

Exemple de mijloace fixe

Iata cateva exemple de mijloace fixe care sunt incadrate in aceasta categorie:

  • mobilier;
  • aparate electrocasnice;
  • telefoane;
  • sisteme de supraveghere video;
  • echipamente de protectie mecanica.

👉 In aceasta categorie intra si monitoarele touch, echipamente moderne considerate mijloace fixe. Ofera magazinului tau un aspect inovator si eficientizeaza vanzarile! Descopera mai multe despre avantajele monitoarelor touch!

Cod clasificare mijloace fixe

Codul de clasificare mijloace fixe se regaseste in asa-numitul Catalog de mijloace fixe. Aceasta este stabilit in functie de fiecare categorie a mijloacelor fixe. Astfel:

  • pentru mijloacele fixe din grupa 1, codul de clasificare incepe cu cifra 1;
  • pentru mijloacele fixe din grupa 2, codul de clasificare incepe cu cifra 2;
  • pentru mijloacele fixe din grupa 3, codul de clasificare incepe cu cifra 3.

Gestiunea mijloacelor fixe

Gestiunea mijloacelor fixe este un proces care implica urmarirea, administrarea si controlul mijloacelor fixe ale companiei. Iată cateva aspecte importante de care sa tii cont in procesul de gestiune a mijloacelor fixe:

  • Evaluarea periodica – este necesar sa evaluezi periodic valoarea mijloacelor fixe si sa ajustezi amortizarea acestora in conformitate cu regulile stabilite de lege.
  • Controlul mijloacelor fixe – indiferent de specificul firmei tale, este bine sa verifici periodic mijloacele fixe, pentru a te asigura ca acestea se afla in continuare in patrimoniul firmei si ca sunt intr-o stare buna de functionare. Aceasta verificare poate fi efectuata prin numararea mijloacelor fizice si prin verificarea starii de functionare a acestora.

👉Daca specificul firmei tale este un magazin mic de proximitate, afla care sunt consumabilele esentiale pentru magazinul tau: ghid complet pentru a nu ramane niciodata fara stoc  si cum poti imbunatati experienta de cumparare a clientului.

Inregistrare mijloc fix in contabilitate

Inregistrarea mijloacelor fixe in contabilitate este un proces complex, care trebuie facut cu atentie, astfel incat sa te asiguri ca sunt respectate toate reglementarile fiscale in acest sens. Iata care sunt pasii care trebuie parcursi pentru inregistrare mijloc fix in contabilitate:

  1. Identificarea si evaluarea mijlocului fix. Primul pas consta in identificarea mijlocului fix si evaluarea acestuia conform Catalogului de mijloace fixe. Cel mai simplu mod de a face acest lucru este prin a folosi informatiile din factura primita de la furnizor.
  1. Inregistrarea mijlocului fix in evidentele contabile. Pentru a parcurge aceasta etapa, ai nevoie de urmatoarele informatii: codul contabil, denumirea si specificatiile mijlocului fix, data achizitiei, valoarea de achizitie, durata de viata utila si metoda de amortizare. Cel mai des intalnit cont mijloace fixe este contul contabil 215, folosit pentru investitii imobiliare.
  1. Calculul si inregistrarea amortizarii. Odata ce ai identificat toate informatiile mentionate anterior, este necesar sa calculezi amortizarea mijlocului fix. Metoda de calcul trebuie sa aiba in vedere valoarea de achizitie a mijlocului fix, durata sa de viata si tipul de amortizare folosit.
  1. Actualizarea evidentei contabile. Daca ai incheiat pasul 3, inseamna ca mijlocul fix este inregistrat in evidentele contabile. Acum, tot ceea ce mai ramane sa faci este sa actualizezi evidenta contabila, in functie de nevoi. De exemplu, modernizarea mijlocului fix, vanzarea sau casarea acestuia reprezinta activitati care trebuie incluse in evidenta contabila.

👉In functie de volumul si de valoarea mijloacelor fixe si a duratei lor de viata, evidenta si controlul acestora pot fi anevoioase. Prin urmare, daca doresti sa eviti erorile umane care pot aparea intr-un astfel de proces, iti recomandam sa folosesti un soft de gestiune ERP, care sa iti aduca multiple avantaje, precum:

  • automatizarea activitatilor de natura contabila, prin generarea automata a notelor contabile;
  • cresterea productivitatii in realizarea operatiunilor, prin generarea automata a unor documente, precum facturi sau avize.

Mai mult decat atat, cu ajutorul unui astfel de soft, ai control asupra tuturor operatiunilor efectuate de angajati si o siguranta si securitate crescute a informatiilor.

Amortizarea mijloacelor fixe

Amortizarea mijloacelor fixe este un proces care trebuie privit din mai multe perspective:

  • Din perspectiva contabila, amortizarea mijloacelor fixe priveste uzura si devalorizarea iremediabila a mijlocului fix.
  • Din perspectiva financiara, procesul de amortizare mijloace fixe este o cale de reinnoire a investitiei.
  • Din perspectiva fiscala, amortizarea se refera la cheltuiala acceptata la deductibilitate.

Din perspectiva contabila, un mijloc fix se amortizeaza pe o durata de viata estimata, iar din perspectiva fiscala, se stabileste durata de viata a acestuia in functie de incadrarea mijlocului fix intr-o anumita categorie, dupa prevederile legislative.

👉Daca planifici sa iti dezvolti afacerea in perioada urmatoare, afla cum sa folosesti formularul de feedback de la clienti pentru a-ti creste vanzarile.

In functie de metodele de amortizare puse in practica, amortizarea poate fi de mai multe tipuri:

  • Amortizare liniara. Atunci cand un mijloc fix este amortizat liniar, cheltuielile sunt repartizate uniform, in functie de durata de utilizare a acestuia. Concret, valoarea de amortizare a mijlocului fix este impartita egal la numarul de ani de utilizare.
  • Amortizarea degresiva. Spre deosebire de amortizarea liniara, amortizarea degresiva incepe cu o valoare mai ridicata, ce se diminueaza treptat, pe perioada de utilizare a mijlocului fix. Aceasta metoda porneste de la premisa ca valoarea unui mijloc fix se reduce cel mai mult la inceputul utilizarii acestuia si se stabilizeaza pe masura ce bunul se apropie de sfarsitul duratei sale de viata.
  • Amortizarea progresiva – este opusul amortizarii degresive. Acest lucru inseamna ca amortizarea incepe cu o valoare mai redusa, care creste treptat.
  • Amortizarea accelerata. Acest tip de amortizare presupune faptul ca 50% din valoarea de intrare a mijlocului fix poate fi amortizat in primul an de functionare.

Pentru inregistrarea amortizarilor, in general, se folosesc 2 registre pentru mijloacele fixe: 

  • Registrul contabil sau registrul imobilizarilor, utilizat pentru a furniza informatii care sunt inregistrate in contabilitate.
  • Registrul fiscal, care ofera date in momentul in care este calculat impozitul pe profit. 

Cu toate acestea, in cazul companiilor mici, care au un numar redus de mijloace fixe, se poate folosi un singur registru mijloace fixe.

👉Registrul unic de control reprezinta, de asemenea, un instrument care te ajuta in relatia cu institutiile fiscale. Descopera de ce este obligatoriu sa il ai!

Casarea mijloacelor fixe

Casarea este modalitatea de iesire din gestiune a unui mijloc fix si este efectuata in momentul in care utilizarea acestuia nu mai are niciun beneficiu economic viitor. 

Concret, casarea mijloacelor fixe reprezinta procedeul prin care activul respectiv este scos din functiune, este dezmembrat, iar partile componente rezultate sunt valorificate (sau nu), prin utilizarea lor in activitatea societatii sau prin vanzare.

Cum se efectueaza casarea mijloacelor fixe?

Acest procedeu urmeaza cativa pasi bine definiti. Asadar, daca intentionezi sa casezi un mijloc fix, trebuie sa ai in vedere urmatoarele:

  • Incheierea unui proces verbal, prin care se constata deprecierea mijlocului fix pe care iti doresti sa-l casezi.
  • Redactarea unei propuneri de casare, care sa fie insotita de motivarea acesteia. Aceasta si procesul verbal vor fi utile consiliului de administratie al societatii care aproba propunerea de casare.

Dupa ce se aproba casarea, are loc procesul efectiv si se incheie un proces verbal, prin care se atesta scoaterea din functiune a mijlocului fix in cauza.

Cu siguranta, pe parcursul desfasurarii activitatii tale, vei avea nevoie de cateva bunuri care sa te ajute in efectuarea si automatizarea unor procese. Aceste bunuri, de cele mai multe ori, se vor incadra la categoria de mijloace fixe, datorita valorii lor mai mari de 2.500 de lei. 

Foloseste-te de informatiile din acest articol si asigura-te ca toate activele companiei tale sunt tratate conform prevederilor legislative.

sursa foto: shutterstock.com

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.