Fiscalizarea automatelor de vending in Romania
Data publicare articol:
Data revizuire articol:
Industria automatelor de vending se afla intr-un proces constant de evolutie si adaptare la schimbarile legislative. In contextul fiscalizarii automatelelor de vending din Romania, anul 2024 aduce cu sine noi reguli fiscale care ar trebui cunoscute de orice antreprenor care detine un business cu automate de vending.
Descopera in cele ce urmeaza tot ce trebuie sa stii despre fiscalizarea automatelor de vending in Romania.
Reguli fiscale – legislatie
In 24 aprilie 2023 a fost publicata Hotararea nr. 355 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile aduse Hotararea Guvernului nr. 479/2003. Hotararea din aprilie stabileste si reglementarea urmatoarelor aspecte:
- Configuratia, caracteristicile tehnice si functionale ale aparatelor de marcat electronice fiscale dedicate automatelor comerciale care functioneaza pe baza de plati cu bancnote, monede sau card, in vederea testarii si avizarii acestora de catre ICI Bucuresti;
- Functiile interzise specifice pentru aceste dispozitive;
- Posibilitatea ca aparatele de marcat sa fie alimentate cu energie electrica de joasa tensiune direct din automatele comerciale;
- Situatiile noi in care aceste aparate de marcat se blocheaza automat.
Concret, incepand cu 1 ianuarie 2024, aparatele de vending trebuie sa includa dispozitive de marcat electronice fiscale. Acestea din urma trebuie sa dispuna de interfete prin care se asigura:
- Integrarea cu unitatea de control a aparatului de vending in care este amplasat;
- Integrarea cu conexiunile perifericelor de plata atasate aparatului de vending;
- Integrarea cu un sistem de calcul de tip calculator sau cu un dispozitiv inteligent (telefon /tableta) care dispune de un program ce permite modificarea, programarea, executarea comenzilor din regimul de raportare, completarea si citirea bazei de date proprie modulului fiscal, precum si executarea operatiunilor de service printr-un set limitat de comenzi;
- Program de control care sa asigure securitatea comunicarii si integritatea inregistrarilor.
Fiscalizarea automatelor de vending
Fiscalizarea automatelor de vending implica activarea memoriei fiscale a aparatelor, asigurand astfel conformitatea cu cerintele fiscale nou impuse din 2024.
Procesul de fiscalizare a aparatelor de vending se face in conformitate cu reglementarile fiscale locale si include, printre altele, instalarea si activarea unui modul fiscal. Dupa fiscalizarea automatului de vending, acesta este capabil sa elibereze documente fiscale valide, cum ar fi bonuri fiscale, facturi fiscale sau alte documente necesare in functie de reglementarile locale.
👉Alege echipa Sedona pentru servicii complete de fiscalizare care includ: completarea formularelor necesare, fiscalizarea in sine si declararea fiscalizarii la ANAF.
Ore de functionare
Legislatia in vigoare si noile reglementari privind fiscalizarea aparatelor de vending nu prevad o anumita regula pentru orele de functionare ale automatelor de vending. Acestea pot varia in functie de locatie, tipul de afacere si preferintele operatorului.
Cele mai multe automate de vending functioneaza 24/7, insa exista cazuri in care operatorii aleg sa ajusteze programul in functie de orele de varf ale locatiei in care sunt amplasate. Totodata, este necesar ca in stabilirea orelor de functionare sa fie luat in considerare si programul locatiei in care este amplasat automatul.
👉Descopera mai multe despre afacerea cu automate vending: cate tipuri de automate exista, cum le alegi si care sunt locatiile ideale in care sa le amplasezi.
Drept de incasare: cand colectezi banii din vendomat
Dreptul de incasare se refera la dreptul antreprenorului de a colecta banii din aparatele de vending, ca urmare a platilor efectuate de utilizatori intr-o anumita perioada de timp. Colectarea are loc, de obicei, lunar sau bilunar.
Ca documente justificative necesare pentru inregistrarea in evidenta contabila a veniturilor, sunt necesare un proces verbal de preluare a numerarului din automat si chitanta. Acestea sunt utile si pentru descarcarea din gestiune.
Pe procesul verbal trebuie trecute data si ora preluarii numerarului, contorul citit anterior si contorul citit la data colectarii numerarului din prezent, diferenta reprezentand valoarea incasarilor (care trebuie sa fie egala cu suma de bani colectata din automatul de vending).
Declaratii fiscale: cum sa iti desfasori legal activitatea
Primul lucru pe care trebuie sa il faci atunci cand vrei sa iti deschizi o afacere cu automate de vending este sa inregistrezi afacerea la Oficiul National al Registrului Comertului pentru a obtine un Certificat de Inregistrare Fiscala (CIF). Aceasta este prima etapa pentru a incepe activitatea legal.
Ulterior, pe parcursul desfasurarii activitatii, trebuie sa depui declaratii de venit privind incasarile realizate. Acestea pot fi declaratii trimestriale sau anuale, in functie de marimea afacerii. Totodata, in functie de tipul de societate pentru care optezi si de profitul obtinut, va fi nevoie sa platesti un anumit impozit anual.
Pentru ca desfasurarea activitatii poate fi mai complexa decat pare, cel putin din punct de vedere contabil, este importanta mentinerea unei documentatii contabile corecte si actualizate. Aceasta poate include facturi de achizitie, facturi emise, documente privind stocurile etc.
Iata si alte documente justificative de care ai nevoie pe parcursul activitatii afacerii tale:
- Avize de expediere din gestiunea centrala in automatele de vending pentru alimentarea lor cu produse;
- NIR intocmit pentru intrarea in gestiune a materiei prime achizitionate;
👉Afla mai multe despre NIR (nota de receptie): ce este si cand trebuie folosita.
- Bon de consum pentru descarcarea de gestiune a materiilor prime si materialelor consumabile, ce este intocmit in functie de raportul de productie (numarul de produse vandute intr-o anumita perioada, materia prima si materialele consumabile consumate).
Pentru a te asigura ca respecti toate cerintele fiscale in vigoare si pentru a beneficia de optimizarile fiscale disponibile, alege sa lucrezi cu un contabil cu experienta si cu un consultant fiscal.
Concluzionand, conform legii privind fiscalizarea automatelor de vending, utilizarea aparatelor fiscale electronice devin obligatorii, incepand cu 1 ianuarie 2024. Foloseste-te de informatiile din acest articol pentru a intelege mai bine ce presupune fiscalizarea aparatelor de vending si apeleaza din timp la specialisti in domeniu care sa se ocupe de fiscalizarea aparatelor de vending, astfel incat tu sa iti poti desfasura activitatea in legalitate.
sursa foto: shutterstock.com, shutterstock.com
Buna ziua am si eu o afacere cu automate vending intradevar nu cu asa multe aparate la inceput am avut mai multe locatii dar dupa cum stiti din cauza firmelor mai mari care au un buget mai mare si care poate investi in aparate mai performante am mai pierdut din locatii si momentan nu mai am decit 6 aparate din care 2 acasa si 4 in locatii diferite,ceea ce vroiam eu sa mentionez mai exact este faptul ca. 1 nu am toate aparatele asa de performante care sa fie in protocolul pe care il cere aceste case de marcat adica mai exact MDB SAU EXECUTIV ,2 pe aparatele care au acest protocol am vorbit cu o firma autorizata sa vina sa imi monteze aceste case de marcat binenteles ca nu le monteaza tot firmele care iti vind aceste case trebui sa faci contract cu alta firma autorizata care monteaza aceste case binenteles alti bani alta distractie adica momentan trebui sa dau pe doua case de marcat undeva la 1000 de euro cu montaj cu tot, pina aici sa zicem ca este bine mi-am cam rupt eu de la gura pentru bani acestia dar asta este trebui sai faci pe plac statului sa fi legal zic ei cu toate ca eu am firma pe aceste automate se taie facturi din 2020 de cind este firma se fac niste avze cu monetare unde de al 1 ianuarie anul aceste printr-un indemn al unui expert contabil imi cumparasem si o casa de marcat si la acele avize cu monetare ii adaugam si un bon de casa sa apa la anaf binenteles tot a fi cit mai legal sa nu imi pun firma in pericol nu de alta dar as avea catre dumeavoastra urmatoarele intrebari nu stiu citi dintre noi astia mici sa zic care avem citeva automate au facut lucrul asta pe cae lam facut eu, cum va spuneam si la inceput nu am toate aparatele care au acel protocol pe care il vor suporta acele case de marcat ce fac cu acele aparate ca eu nu le ia din locatie doar ca vrea anaful mentionez ca pentru acele aparate se taie avize si monetar si bon de casa fiscal in fiecare luna si se depune la contabil si se platesc trimestrial impozit catre stat in urma unei foi de varsamint data de catre contabil,intradevar acele aparate nu sunt comforme pentru a pune case de marcat pe ele dar pe mine mau costat ceva bani si nu le pot lua din locatii doar asa de dragul statului asta una la mina a doua la mina si cea mai importanta puntul 3 pe aparatele care o sa le pun casele de marcat sunt aparatele care imi fac vinzarea cea mai buna sa zic de aceea mi-am perms sa investesc intr-un aparat mai bun ce fac eu ca mie o sa imi puna sigiliul pe mufa unde imi va veni mufa cititorului de bancnote ptr ca au venit baietii si le-au probat si mi-au spus ca acolo va veni un sigiliu acele cititoare au la intrare unde se baga bancnota niste senzori care citeste bancnota si se mai ard din cind in cind eu binenteles ca nu am voie sal scot de acolo sa ma il inlocuiesc decit cu firma autorizata dar cid il voi suna eu pe domnul de la firma autorizata si ii spun problema credeti ca el va veni nu zic in 2 ore zic in acceasi zi sa pot inlocui si eu acel cititor zice aaa poi nu pot sa vin astazi find luni vin tocmai miercuri ca nu facem fata reclamatiilor ce fac cu acel aparat il tin inchis pina miercuri domnilor de la ANAF care stati pe zeci de mi de euro pe luna poate eu imi mai cistigam si eu o parte din piinica zilnica din acele aparate care oricum plateam pina acum si fara case de marcat impozit catre stat pentru ca si cum vam mai spus tare as fi curios citi din cei ca mine cu citeva aparate face lucrul asta astept si eu raspunsul de la dumeavoastra dar sa nu fie cel cu nu ne intereseaza domnule ial acasa aparatul si gata ca eu am tras destul de greu pina am achizitional acel aparat pina mam rugat de omul acela sa gasesc locatia respectiva nimeni nu stie decit cei care lucreaza in lumea vendingului cit de greu sa convingi un om sa bagi un aparat intr-o locatie nimeni nu stie cit de greu este astept raspunsul