Contract de colaborare: informatii si sfaturi de redactare
Data publicare articol:
Data revizuire articol:
Indiferent ca ai deja o afacere sau vrei sa prestezi ocazional anumite servicii, un contract de colaborare iti va fi de mare ajutor. Acesta stabileste termenii si conditiile colaborarii, dar si drepturile si obligatiile fiecarei parti implicate.
Descopera in continuare tot ce trebuie sa stii despre un contract de colaborare si cateva modele de contracte pe care le poti folosi.
- Ce este un contract de colaborare
- Cadru legal
- Tipuri de contract de colaborare
- Ce contine un contract de colaborare
- Model contract de colaborare prestari servicii
- Angajare cu contract de colaborare
- Avantajele si dezavantajele unui contract de colaborare
- Sanctiuni privind recalificarea contractului de colaborare intr-un contract de munca
- Impozite si taxe pentru contractul de colaborare
Ce este un contract de colaborare
Un contract de colaborare este un document legal incheiat intre doua sau mai multe parti care decid sa colaboreze.
Principalul scop al unui contract de colaborare este de a proteja interesele fiecarei parti si de a preveni neintelegerile si disputele pe parcursul colaborarii.
Cadru legal
Contractul de colaborare, denumit si contract-cadru, este reglementat de prevederile Codului Civil. Potrivit art. 1176 din Noul Cod Civil, contractul de colaborare defineste modalitatea de executare a activitatii, termenii, volumul activitatilor si pretul acestora.
Potrivit Legii nr. 227/ 2015, un contract de colaborare poate fi incheiat intre o firma si:
- persoane care obtin venituri din activitati independente: venituri din drepturi de autor, profesii liberale (avocat, consultant financiar, designer etc.);
- PFA, PFI, II, IF, SRL.
Tipuri de contract de colaborare
Exista doua tipuri principale de contracte de colaborare:
1. Contract de prestari servicii
Contractul de prestari servicii este acel document prin care o parte, numita prestator, se obliga sa presteze servicii unei alte parti, numite beneficiar, in schimbul unei sume de bani.
Iata care sunt tipurile de contracte de colaborare:
- Contract de prestari servicii incheiat intre firme
Prin intermediul unui astfel de contract, o firma presteaza servicii pentru o alta firma, conform clauzelor mentionate in document. Un astfel de contract se poate incheia in mai multe domenii, printre care si IT, marketing, logistica, productie, consultanta financiara etc.
Bine de stiut:
Pentru ca o colaborare sa corespunda prevederilor legale, serviciile stipulate in contract trebuie sa fie prestate in interesul firmei. De exemplu, daca detii o firma de consultanta financiara, nu poti sa inchei un contract de prestari servicii cu un salon de masaj, decat daca tu esti cel care presteaza serviciile.
- Contract de prestari servicii incheiat intre o firma si o persoana fizica
Acest tip de contract poate fi folosit atunci cand ai nevoie de servicii ocazionale, fara caracter repetitiv, care nu presupun o relatie de subordonare intre firma pe care o detii si prestator.
2. Contract de colaborare pe drepturi de autor
Mai exista si contractul de colaborare pe drepturi de autor, care poate fi incheiat intre o firma si o persoana fizica. Concret, un contract de colaborare pe drepturi de autor reprezinta modalitatea de a recompensa autorul unei lucrari ca rezultat al concesionarii drepturilor sale companiei tale.
Toate tipurile de contracte pot fi realizate ca un contract de colaborare cu retinere la sursa. Acesta poate fi utilizat in diverse situatii, cum ar fi atunci cand beneficiarul colaboreaza cu o alta firma sau persoana fizica pentru furnizarea de servicii sau produse, si trebuie sa retina o anumita suma din platile efectuate catre cealalta parte pentru plata unor taxe sau impozite.
👉 Ti-ai deschis de curand o firma si ai nevoie de ajutor pentru eficientizarea unor procese? Noi, echipa Sedona, iti suntem alaturi si te sprijinim cu un portofoliu vast de produse, precum: case de marcat, imprimante fiscale, sisteme POS all-in-one, cititoare coduri de bare etc. Descopera sistemele noastre fiscale complete si alege-l pe cel care se potriveste afacerii tale.
Ce contine un contract de colaborare
Un contract de colaborare trebuie sa includa toate informatiile necesare prestarii serviciilor dorite. Iata care sunt acestea:
- Identificarea partilor. Contractul ar trebui sa contina informatii despre nume, adresa si alte detalii de contact ale fiecarei parti implicate in colaborare.
- Scopul colaborarii. Este important sa se specifice in mod clar scopul colaborarii si serviciile sau produsele care vor fi furnizate.
- Obligatiile partilor. Fiecare parte a contractului are anumite obligatii care trebuie respectate. Contractul ar trebui sa specifice in detaliu aceste obligatii. Obligatiile pot face referire la livrarea produselor sau serviciilor, termenele de livrare si plata, responsabilitatile pentru asigurarea calitatii etc.
- Proprietate intelectuala. Aceasta sectiune este necesara intr-un contract de colaborare pe drepturi de autor sau in orice colaborare care implica crearea de continut, proiecte sau alte proprietati intelectuale.
- Durata colaborarii. Contractul ar trebui sa stabileasca perioada de timp pentru care este valabila colaborarea.
- Confidentialitatea. In cazul in care colaborarea implica schimbul de informatii confidentiale, contractul ar trebui sa contina clauze de confidentialitate care sa protejeze informatiile respective.
- Rezilierea. Contractul ar trebui sa prevada circumstantele care pot duce la rezilierea colaborarii si procedurile de reziliere. Acestea pot fi: nerespectarea obligatiilor contractuale, aparitia unor situatii imprevizibile precum o calamitate naturala sau o schimbare majora a legislatiei.
- Litigii si legi aplicabile. Nu in ultimul rand, contractul ar trebui sa specifice legea aplicabila in cazul unor eventuale litigii si procedurile de solutionare a acestora.
Model contract de colaborare prestari servicii
Asa cum am spus, exista posibilitatea incheierii unui contract de prestari servicii intre firme sau intre o firma si persoana juridica. Indiferent de tipul de serviciu prestat, contractul poate include toate categoriile de informatii prezentate mai sus.
Model contract de colaborare intre firme
Daca ai o firma si doresti sa colaborezi cu o alta firma care sa presteze anumite servicii pentru tine, atunci este nevoie sa inchei un contract de colaborare intre firme. In acest mod, eviti aparitia unor situatii neplacute. Totusi, in cazul nerespectarii obligatiilor de catre prestator, vei avea la indemana acest document care te poate ajuta la rezilierea contractului.
Iata un model de contract de colaborare intre firme rapid de redactat si usor de inteles.
Model contract de colaborare intre o firma si o persoana fizica
Daca ai o firma si doresti sa colaborezi cu o persoana fizica, atunci si de aceasta data este nevoie sa inchei un contract de colaborare. Ca si contractul de prestari servicii intre firme, contractul de colaborare intre o firma si o persoana fizica poate sa includa toate categoriile de informatii mentionate in acest articol, in functie de complexitatea colaborarii.
Daca esti in cautarea unui model contract de colaborare intre firma si persoana fizica, inspira-te din acesta.
Angajare cu contract de colaborare
Conform art. 7 pct. 3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri este definita ca activitate independenta, daca indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:
- Dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru.
- Dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti.
- Dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
- Riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea.
- Activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara.
- Activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii.
Asadar, daca ai nevoie de anumite servicii, insa nu doresti sa inchei contract de munca, ci preferi un contract de colaborare, asigura-te ca activitatea in cauza indeplineste cel putin 4 criterii dintre cele enumerate mai sus.
Pentru a putea fi evitata recalificarea contractului de colaborare intr-un contract de munca, documentul trebuie redactat cat mai clar, astfel incat sa reflecte relatia de independenta dintre partile contractante.
Avantajele si dezavantajele unui contract de colaborare
Incheierea unui contract de colaborare poate veni cu cateva avantaje, dar si dezavantaje pentru tine ca beneficiar, administrator al unei firme.
Iata cateva avantaje:
- Contractul poate fi adaptat nevoilor specifice activitatii sau proiectului in cadrul caruia ai nevoie de servicii.
- Nu trebuie sa platesti taxe si impozite sau asigurari sociale si de sanatate in numele prestatorului decat daca inchei un contract de colaborare cu retinere la sursa.
- Ai acces la expertiza – poti sa angajezi o persoana specializata in serviciile de care ai nevoie, chiar si pe o perioada scurta de timp.
In ceea ce priveste dezavantajele, iata ce ar trebui sa ai in vedere:
- Lipsa de control – prestatorul are o mai mare autonomie decat in cazul in care ati fi incheiat un contract individual de munca.
- Daca de obicei alegi incheierea contractelor de colaborare in detrimentul contractelor individuale de munca, poti sa devii dependent de colaboratori externi. In cazul in care un colaborator important devine indisponibil, ai putea sa intampini situatii dificile, precum intarzierea proiectelor sau a procesului de productie.
👉 Daca ai o afacere prin intermediul careia comercializezi anumite produse, probabil stii ca uneori poate fi dificil sa tii stocurile sub control. Alege softul de gestiune de la Sedona si automatizeaza unele procese, precum inventarierea sau pontajul.
Sanctiuni privind recalificarea contractului de colaborare intr-un contract de munca
Din punct de vedere fiscal, in cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii.
Impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. Mai mult decat atat, pe langa aceste recalculari pot fi percepute si penalitati, pot fi aplicate sanctiuni contraventionale sau penale. De aceea, este important ca prevederile contractuale sa reflecte cu acuratete modul si motivul prestarii serviciilor, astfel incat sa dovedeasca nevoia incheierii unui contract de colaborare si nu a unui contract individual de munca.
Impozite si taxe pentru contractul de colaborare
Daca ai un PFA si inchei un contract de colaborare prin care prestezi servicii, atunci va trebui sa platesti urmatoarele:
- Daca venitul net este de 0-6 salarii minime/ an, atunci vei plati 10% impozit.
- Daca venitul net este intre 6-12 salarii minime pe an, atunci pe langa cei 10% impozit, vei plati si CASS 10%, la baza de calcul de 6 salarii.
- Daca venitul net este intre 12-24 salarii minime pe an, atunci pe langa cei 10%, vei plati CASS 10% si CAS 25% la baza de calcul de 12 salarii minime.
- Daca venitul tau net este peste 24 de salarii minime pe an, atunci pe langa cei 10% impozit, vei plati CASS 10% si CAS 25%, la baza de calcul de 24 de salarii minime.
Venitul net mentionat mai sus se refera la suma tuturor contractelor de colaborare pe care le ai in decursul unui an.
Daca inchei un contract pentru drepturi de autor cu o persoana fizica, atunci aceasta datoreaza statului 10% din venitul net obtinut.
👉 Descopera mai multe despre modificarile legislative ale noului an: ce modificari fiscale au avut loc in 2023.
Asadar, fie ca prestezi servicii sau esti cel care beneficiaza de serviciile prestate de catre o alta persoana sau firma, ai nevoie de un contract de colaborare. Foloseste-te de informatiile din acest articol si beneficiaza de colaborari care corespund legislatiei in vigoare.
Sursa foto: freepik.com
O persoană cu handicap (fără insotitor) are nevoie de ajutor pt menaj de 2 ori pe luna si a gasit pe cineva interesat. Dorește o colaborare cu forme legale, astfel încât să-i plateasca menajerei contribuțiile la stat (CAS, CASS, impozit). Ce forma de contract trebuie sa incheie? Menajera este o femeie simpla, fara prea multa scoala si nu s-ar descurca sa-si plateasca singura aceste obligații, ea este interesată doar de banii pe care îi primește în mână.
Bună ziua. As dori un contract de colaborare , putem discuta detalii?