Codul de bare: Revolutia comertului contemporan.
Data publicare articol:
Data revizuire articol:
Il putem regasi imprimat pe eticheta fiecarui produs pe care il cumparam; cu toate astea, ramane un mister pentru majoritatea dintre noi. Codul de bare – desenat pentru prima data in nisip, pe o plaja din Miami – este, fara indoiala, piatra de temelie a comertului modern.
Lui ii datoram, in parte, nu doar existenta marilor lanturi de magazine sau aparitia comertului online, ci si accesul imediat la produse din toata lumea. Motivul? Aparitia acestuia a permis automatizarea si fluidizarea intregului ciclu productie-aprovizionare-depozitare-vanzare-expediere.
13 – numarul de cifre continut de coduri de bare din toata lumea si tot atatea detalii interesante din evolutia acestora:
- Devenit astazi un limbaj international in business, codul de bare a fost creat pe baza Codului Morse.
- Cel dintai cod de bare a fost patentat de catre inventatorii sai in 1952 si avea forma unei tinte.
- Primul produs al carui cod de bare a fost scanat este guma de mestecat Wrigley’s (mai exact, Juicy Fruit). Se intampla in 1974 in Ohio, Statele Unite ale Americii.
- Primele 3 cifre regasite in codul de bare al unui produs indica tara sa de provenienta.
- Mai mult de 5 miliarde de coduri de bare sunt scanate in fiecare zi in toata lumea.
- Cititoarele codurilor de bare decripteaza informatia continuta de ele “citind” dimensiunea liniilor negre, ca si spatiul alb dintre acestea si transformand aceste date in numere cu ajutorul carora produsele pot fi identificate in sistem.
- Prima industrie care a adoptat noul sistem de codare a fost cea feroviara – etichetarea fiecarui vehicul a crescut eficienta in gestionarea mersului trenurilor si siguranta pasagerilor.
- Un sistem bazat pe cel al codurilor de bare a fost realizat pentru identificarea si monitorizarea animalelor pe baza tiparului unic creat de liniile sau petele din blana acestora.
- Unele voci spun ca versiunea actuala a codurilor de bare este deja de domeniul trecutului – specialistii lucreaza la dezvoltarea unui nou sistem prin care codurile sa poata transmite mai multe informatii despre produs (ex. ingrediente, istoric etc.)
- Codurile de bare au fost folosite in arta, fiind regasite in poezie sau arhitectura, ca si in jocuri video.
- Creat in Japonia in 1994, QR Code-ul este varianta bidimensionala a codului de bare standard, unidimensional, si poate transmite de sute de ori mai multa informatie decat cel din urma.
- Folosite pentru prima data in industria auto japoneza, QR Code-urile au devenit, in ultimii ani, elemente centrale in campanii de marketing si publicitate din toata lumea.
- QR Code-urile pot fi citite chiar si cu erori de pana la 30%. Asta inseamna ca o treime din spatiul alocat codului poate fi folosit pentru personalizarea acestuia cu elemente de brand.