Cod de bare sau RFID: care este solutia potrivita pentru tine?

Data publicare articol:

Pentru o buna desfasurare a afacerii pe care o detii, este obligatoriu sa folosesti o tehnologie de identificare a produselor pe care le comercializezi. 

Codul de bare si RFID sunt doua dintre tehnologiile de identificare cele mai folosite in prezent, atat in retail, cat si in logistica. Ele au principii diferite de functionare, respectiv vin cu avantaje si dezavantaje bine de stiut.

Cod de bare sau RFID? Afla care este solutia potrivita pentru afacerea ta.

Cod de bare sau RFID: tehnologii de identificare automata

Codul de bare si RFID sunt doua tehnologii de identificare automata, utilizate la scara larga in logistica si retail. Ele functioneaza in scopul identificarii produselor pe care le depozitezi si comercializezi.

Ca o simpla perspectiva, la fel cum un autoturism detine placute de inmatriculare vizibile, ce ascund informatii importante intr-o baza de date, si un produs trebuie monitorizat cu ajutorul tehnologiilor de identificare automata, care furnizeaza informatii suplimentare ce nu sunt vizibile cu ochiul liber.

De ce este important sa alegi tehnologia potrivita?

Este important sa alegi tehnologia potrivita pentru afacerea ta, din mai multe motive:

  1. Volumul de informatii de care ai nevoie sa le identifici, pentru buna desfasurare a afacerii;
  2. Rapiditatea si eficienta proceselor de receptie marfa, inventariere si comercializare;
  3. Impactul costurilor de implementare si utilizare.

Vei afla, in partea a doua a articolului, cand sa alegi RFID si cand sa optezi pentru coduri de bare.

Ce sunt codurile de bare si cum functioneaza?

Codul de bare este cea mai simpla si, pana la urma, cea mai folosita tehnologie de identificare in logistica si retail.

Contine un identificator numeric sau alfanumeric unic, pe fiecare produs in parte, sub forma unei etichete. Cu ajutorul unui dispozitiv receptor, care citeste codurile de bare, vei afla informatia pe care o stocheaza numarul de identificare. 

Pentru a citi codul de bare, trebuie sa apropii scanerul de produsul dorit. Acesta converteste codul binar al codului de bare (acele linii negre despartite de spatii albe) si transmite informatia unui computer care, la randul sau, converteste codul binar intr-un cod text de identificare.

Ce este RFID si cum functioneaza?

RFID sau „Radio Frequency Identifier” este o tehnologie actuala si contine tot un identificator numeric sau alfanumeric, dar sub forma unui cip informational si a unei antene de receptie. Tag-ul RFID contine mai multe informatii importante, precum denumire produs, numarul de lot, furnizorul si altele.

Tehnologia de citire se bazeaza pe unde radio (radiofrecventa); prin urmare, nu este necesar sa ai o apropiere directa intre produsul cu RFID si dispozitivul de scanare. Altfel spus, poti scana produse aflate intr-o cutie, pe rafturi sau chiar in camionul de transport. Scanarea se face cu un dispozitiv receptor special.

👉 Identificarea prin radiofrecventa a inceput deja sa fie implementata in multe domenii de activitate. Citeste mai multe despre tehnologia RFID si in ce tipuri de aplicatii mai poate fi utilizata.

Avantaje si dezavantaje coduri de bare

In cele ce urmeaza, vei afla care sunt avantajele si dezavantajele oferite de codurile de bare, pentru a putea face o comparatie care sa te ajute in luarea unei decizii potrivite pentru afacera ta.

Avantaje coduri de bare

  • Daca ai o afacere mica, iti poti genera pe cont propriu codurile de bare, cu ajutorul unor sisteme generatoare;
  • Contin informatii de baza, care iti permit sa identifici simplu produsul;
  • Costuri mici de implementare, care se reflecta foarte putin in costul final al produsului.

Dezavantaje coduri de bare

  • Dispozitivul de scanare citeste un singur cod de bare, fiind nevoie de apropierea produsului de scaner. De exemplu, la o inventariere, produsele trebuie scanate bucata cu bucata;
  • Codurile de bare se pot deteriora usor, afectand citirea scanerului, care trebuie sa fie precisa, pentru a identifica produsul;
  • Sunt frecvente situatiile in care angajatii citesc si inregistreaza acelasi produs de doua ori; prin urmare, apar inexactitati in stoc;
  • Nu iti ofera posibilitatea de a stoca informatii suplimentare, de care poate ai nevoie in buna desfasurare a proceselor de receptie, inventariere si comercializare.

Avantaje si dezavantaje RFID

Orice tehnologie prezinta particularitati pe care trebuie sa le analizezi in favoarea business-ului pe care il conduci. Precum codurile de bare, si tehnologia RFID are atat avantaje, cat si dezavantaje. Uite care sunt acestea:

Avantaje RFID

  • Este o tehnologie care functioneaza pe unde radio; asadar, nu ai nevoie de o vizibilitate directa intre produsul cu tag RFID si device-ul care citeste. Mai precis, un scaner poate citi rapid tag-ul RFID de la cativa metri, in functie de performanta sa;
  • Poate citi simultan mai multe tag-uri de produs, cu o inregistare unica si precisa. De exemplu, poate scana toate produsele dintr-o anumita categorie;
  • Poate stoca mai multe tipuri de informatii necesare, mai ales in cazul in care ai stocuri diversificate de produse cu caracteristici diferite, precum culoare, marime, termen de expirare etc. De asemenea, un cod RFID poate detine istoricul produsului in intregul lant de distributie;
  • Este o tehnologie de identificare performanta, care isi dovedeste eficienta in afacerile medii si mari. Astfel, manipularea produselor este mai usoara si vei castiga timp in procesele de receptie marfa, de inventariere si de comercializare.

Dezavantaje RFID

  • Investitie financiara mare, cu instrumente si procese operationale care trebuie bine puse la punct, pentru a functiona optim;
  • In conditiile in care comercializezi produse din categoria de preturi accesibile, cheltuielile cu implementarea RFID sunt vizibile in lantul de distributie, prin urmare, si in tariful final al produselor.

👉 La Sedona, iti sustinem afacerea cu aparatura fiscala si solutii inteligente, adaptate nevoilor si bugetului tau. Descopera etichete adezive RFID, pentru identificarea produselor pe care le comercializezi.

Cand sa alegi RFID si cand sa alegi coduri de bare?

Pana la urma, cod de bare sau RFID pentru afacerea ta? Ca sa iti fie mai usor, tine cont de urmatoarele aspecte importante:

  • RFID este o tehnologie moderna, ideala pentru produsele care au o valoare comerciala mare sau foarte mare, de exemplu, produsele din gama premium sau de lux, de la branduri scumpe. Cu alte cuvinte, pretul implementarii unui tag RFID nu se va resimti intr-un produs care este deja scump. Totodata, tag-urile RFID isi dovedesc eficienta in cazul afacerilor cu stocuri mari si diversificate de produse, unde este nevoie de o logistica performanta de inventariere si urmarire;
  • Codurile de bare raman solutia cea mai ieftina si, totodata, cea mai intalnita tehnologie de identificare din comert. Pentru produsele care au o valoare comerciala mica sau cel mult medie, fara a fi nevoie de multe informatii de identificare, sunt solutia potrivita. De exemplu, in mici magazine alimentare sau in magazine cu articole vestimentare accesibile, unde costurile cu RFID nu s-ar justifica;
  • Exista posibilitatea de a utiliza, in paralel, ambele tipuri de tehnologii. De exemplu, poti utiliza coduri de bare pentru loturi de produse simple si tag-uri RFID pentru produse individuale, dintr-o categorie de produse care necesita informatii detaliate. Aceasta practica este deja utilizata la nivel international, fiind o modalitate de a eficientiza manipularea produselor si de a tine costurile sub control;
  • Trecerea completa de la coduri de bare la RFID este un proces complex din punct de vedere operational, iar costurile sunt semnificative, in functie de logistica, respectiv stocul si tipul produselor pe care le comercializezi.

Prin urmare, recomandarea noastra este sa faci, inca de la bun inceput, o alegere inteligenta, tinand cont de toate aspectele mentionate mai sus.

Implementarea si utilizarea RFID si a codurilor de bare

Implementarea RFID presupune o investitie semnificativa, care va avea un impact asupra contabilitatii afacerii tale. Dispozitivele de citire, precum si tag-urile RFID programabile sunt instrumente mai complexe si, totodata, mai scumpe, comparativ cu etichetele simple, cu coduri de bare. Dupa ce angajatii vor avea parte de training, utilizarea RFID va fi usoara, precisa si rapida. Aceste avantaje se vor evidentia in operatiunile de zi cu zi.

Implementarea codurilor de bare este foarte facila, fara a fi nevoie de costuri operationale mari sau care sa se reflecte in preturile produselor pe care le comercializezi. Practic, investitia este una minima. De asemenea, in masura in care nu ai stocuri variate, respectiv nu ai produse cu caracteristici diferite ce trebuie urmarite, utilizarea codurilor de bare va fi una simpla, in activitatile de lucru ale angajatilor tai.

Cod de bare sau RFID? Alegerea, implementarea si utilizarea unui sistem de identificare a produselor depind de nevoile si de bugetul afacerii tale. O alegere potrivita inseamna o afacere care se deruleaza eficient in ceea ce priveste receptia de marfa, inventarierea si comercializarea produselor, la un nivel optimizat de costuri si competitivitate.

Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.