Casele de marcat, motor de profit in business
Data publicare articol:
Data revizuire articol:
Este greu sa ne imaginam astazi cum ar putea functiona un magazin fara o casa de marcat; ar fi cu siguranta imposibil pentru un hypermarket sa existe fara un astfel de dispozitiv. Cu toate astea, prima casa de marcat a aparut in urma cu nu mai mult de 137 de ani.
Inainte de 1879, foarte putini comercianti aveau idee daca afacerea lor este sau nu profitabila. Banii incasati erau tinuti in… buzunare sau in cutii (aflate la indemana oricui), iar tranzactiile comerciale, neputand fi inregistrate, erau imposibil de urmarit de catre proprietari. Tot mai ingrijorat de corectitudinea angajatilor sai, unul dintre acesti proprietari – James Ritty – a inteles importanta unui sistem de monitorizare a tranzactiilor din magazinul sau.
Datorita lui, de fapt, a aparut ideea casei de marcat. Aflat intr-o calatorie spre Europa, Ritty a observat modul de functionare a unui dispozitiv care inregistra turatiile elicei navei si a inteles ca poate aplica acest principiu pentru a urmari vanzarile din propriul magazin. Astfel a fost creata prima casa de marcat mecanica, in 1879. Doar 7 ani mai tarziu, datorita proiectului sau avea sa apara si prima casa de marcat electrica.
Primele modele marcau fiecare deschidere a casei (implicit fiecare tranzactie) printr-un sunet de clopotel. Iata de ce Ka-ching – probabil cel mai apreciat sunet de catre oamenii de afaceri din toata lumea – a devenit sunetul banilor: un simbol al bunastarii.
Caselor de marcat si procesului de functionare a acestora li se atribuie, in parte, si aparitia „preturilor psihologice” – le cunoasteti cu siguranta, sunt acele …,99 (RON/EUR,/USD), iar impactul lor asupra cumparatorilor din toata lumea este usor de explicat: creierul uman percepe aceste preturi raportand valoarea lor la pragul inferior. Este si motivul pentru care “preturile psihologice” au devenit unul dintre trucurile de baza in marketing.
Da, casele de marcat au facut posibil profitul in business. Probabil ca cea mai importanta schimbare pe care au adus-o mediului de afaceri, insa, este nu evidenta vanzarilor, ci datele generate – informatii care pot fi folosite ulterior pentru gestionarea stocurilor sau realizarea campaniilor de marketing.