Registru unic de control: afla tot ce trebuie sa stii

Data publicare articol:
Data revizuire articol:

Indiferent ca planuiesti sa infiintezi o firma sau ai deja una nou-infiintata, este bine sa stii ca exista cateva obligatii pe care trebuie sa le indeplinesti chiar si dupa infiintare. Pe langa gasirea unui contabil bun, achizitia unei case de marcat, daca este cazul, sau, la nevoie, inregistrarea speciala in scopuri de TVA, trebuie sa achizitionezi cateva documente, printre care si registrul unic de control.

Iata de ce este atat de important acesta si de unde poti sa il cumperi.

  • Ce este registrul unic de control?
  • Registrul unic de control legislatie.
  • Cand si de unde se achizitioneaza? Se poate achizitiona registru unic de control online?
  • Documente necesare pentru obtinerea unui registru unic de control. 
  • Model cerere registru unic de control.
  • Model imputernicire pentru eliberare RUC. Delegatie registru unic de control. 
  • Cat costa RUC?
  • Ce fac daca am pierdut  registrul unic de control?
  • Ce fac daca am schimbat sediul social intr-un alt oras/judet?

Ce este registrul unic de control

Daca esti un antreprenor aflat la inceput de drum si doresti sa iti deschizi un business, este bine sa stii ca vei avea nevoie de cateva documente care sa te ajute in relatia cu institutiile fiscale. 

Printre aceste instrumente, se numara si registrul unic de control. Astfel, daca te-ai intrebat vreodata ce este un registru unic de control, ei bine, afla ca acesta este un document oficial in care sunt evidentiate toate controalele primite de o firma de la organele de control financiar-fiscale, sanitare, cele care sunt raspunzatoare de protectia consumatorului, protectia muncii etc.

Orice forma juridica, inclusiv PFA-urile, trebuie sa detina un registru unic de control. Acest document trebuie pastrat la sediul social al firmei, iar daca firma ta are si sedii secundare, atunci este nevoie de cate un document pentru fiecare punct de lucru inregistrat, deoarece nu te mai incardezi la categoria firmelor cu un singur punct unic de control.

Registrul unic de control legislatie

Toate obligatiile persoanelor juridice cu privire la detinerea registrului unic de control sunt mentionate in Legea nr. 252 din 10 iunie 2003. Conform acestei legi, toate firmele nou-infiintate au obligatia de a achizitiona un registru unic de control in termen de 30 de zile de la data inregistrarii. Neachizitionarea registrului unic de control si neprezentarea acestuia la solicitarea organelor de control specializate constituie contraventie.

👉Descopera noutatile legislative din 2023 care iti pot impacta afacerea.

Cand si de unde se achizitioneaza? Se poate achizitiona registru unic de control online?

Registrul unic de control se achizitioneaza la cel mult 30 de zile din momentul in care ai infiintat o firma de la directiile generale ale finantelor publice din raza teritoriala unde firma isi are sediul. 

RUC nu se poate achizitiona online. Reprezentantul legal al firmei trebuie sa depuna la ANAF o cerere eliberare registru unic de control.

Daca tu, ca reprezentant al firmei, nu te poti prezenta fizic la unul dintre sediile ANAF, atunci poti sa intocmesti o imputernicire notariala pentru o persoana care sa ridice documentul in numele tau.

👉Inceputul vietii de antreprenor vine cu o multime de satisfactii, dar si cu provocari. Te vei confrunta cu obstacole pe care le vei transforma in oportunitati, dar si cu greseli pe care vei invata sa le repari intr-un mod eficient. Unele dintre cele mai frecvente greseli intalnite si la companiile cu experienta se intalnesc in procesul de facturare. Descopera care este diferenta dintre factura storno si o factura anulata.

Locatii ANAF registru unic de control

Pe site-ul celor de la ANAF, poti sa gasesti lista completa cu locatii ANAF registru unic de control si, in functie de regiunea care te intereseaza, poti sa identifici exact adresa la care trebuie sa mergi pentru a achizitiona acest document. De exemplu, exista locatii ANAF registru unic de control in Constanta, in Bucuresti, in Timisoara sau in Arad.

Documentele necesare pentru obtinerea unui registru unic de control

Pentru obtinerea registrului unic de control, ai nevoie de urmatoarele documente:

  • cerere registru unic control;
  • copie dupa CUI-ul firmei;
  • copie a cartii de identitate;
  • delegatie registru unic de control.

In cazul in care ai deja un registru unic de control pentru sediul principal si ai nevoie de altul pentru sediul secundar, atunci vei mai avea nevoie si de urmatoarele documente:

  • copie a declaratiei pentru sediul secundar;
  • copie a contractului de proprietate/inchiriere/comodat;
  • copie a certificatului constatator pentru punctul de lucru.

👉Daca te gandesti sa iti deschizi un business in domeniul HoReca sau retail, atunci vei avea nevoie de sisteme fiscale complete alese in functie de specificul afacerii. De exemplu, daca vorbim despre un lant de magazine sau un restaurant, atunci ai nevoie de un sistem de gestiune cu cititor, casa de marcat, sertar pentru bani si POS all-in-one. Toate aceste instrumente te ajuta sa iti eficientizezi afacerea prin reducerea erorilor, monitorizarea vanzarilor, oferindu-ti, in acelasi timp, o mai buna vizibilitate a datelor. Descopera oferta Sedona de sisteme fiscale complete si alege ce-i mai bun pentru afacerea ta!

Model cerere registru unic de control

Cererea pentru eliberarea registrului unic de control poate fi completata in doar cateva minute. Iata ce ar trebui sa contina:

             CATRE ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE,

Subsemnatul(a) ……………………………………, in calitate de reprezentant legal al ……………………………………………, cu sediul in………………………………………………………………..

…………………………………………………………….inregistrata la Registrul Comertului sub nr. J…../……../………., avand Cod Unic de Inregistrare ……….……., va rog sa eliberati registrul unic de control pentru sediul social situat/punctul de lucru situat in:……………………………………………………………………………………………………………… .

Model imputernicire pentru eliberare RUC. Delegatie registru unic de control 

Nici modelul de imputernicire a unei persoane pentru eliberarea registrului unic de control nu este complicat. Iata ce informatii ar trebui sa contina:

IMPUTERNICIRE

Subsemnatul(a) ……………………………………………, in calitate de reprezentant legal al ……………………………………………, cu sediul în………………………………………………………………….

…………………………………………………………….inregistrata la Registrul Comertului sub nr. J…../……../………., avand Cod Unic de Inregistrare ……….……., imputernicesc pe ……………………………………, legitimat(a) cu CI seria ………, nr. ………, CNP …………………………….., pentru ridicarea Registrului Unic de Control al Societătii de la ANAF.

Cat costa RUC

Odata ce ai toate documentele la dispozitie si te prezinti la sediul ANAF pentru a ridica registrul unic de control, este necesar sa platesti o taxa de aproximativ 30 de lei. Spre deosebire de amenda in valoare de 1.000 de lei pe care risti sa o primesti daca nu achizitionezi registrul unic de control, suma pentru eliberarea acestui document este una infima.

Ce fac daca am pierdut registrul unic de control?

Daca pierzi registrul unic de control, trebuie sa declari pierdut documentul cat mai repede posibil. Poti face acest lucru prin publicarea unui anunt in Monitorul Oficial sau printr-o publicatie de circulatie nationala. Pasul urmator pe care trebuie sa il faci este sa achizitionezi unul nou, deoarece, in cazul unui control, poti sa fii amendat din cauza ca nu detii acest document.

In ceea ce priveste datele existente in registrul pierdut, singura modalitate prin care poti sa recuperezi informatiile pierdute este prin intermediul proceselor verbale emise de inspectorii de control.

Ce fac daca am schimbat sediul social intr-un alt oras/judet?

Daca schimbi sediul social al companiei tale, acest lucru presupune sa modifici actul constitutiv al firmei si certificatul de inregistrare. Astfel, in ceea ce priveste registrul unic de control, daca schimbi sediul social al firmei, ai 2 optiuni:

  1. achizitionezi un alt RUC;
  2. pastrezi registrul unic de control vechi, insa soliciti stampila Administratiei Financiare din judetul in care ai mutat sediul social.

👉Daca ai nevoie de un nou sediu pentru afacerea ta, il poti obtine fara cheltuieli. Afla cum.

Registrul unic de control te ajuta sa tii o evidenta a tuturor controalelor care se efectueaza asupra societatii tale. Avand si caracter obligatoriu, este necesar sa achizitionezi acest document de la ANAF in termen de cel mult 30 de zile de la infiintarea firmei, indiferent ca vorbim despre un SRL sau PFA.

Foloseste-te de informatiile prezentate in acest articol si nu lasa procesul de achizitie a registrului unic de control sa iti consume prea mult timp.

sursa foto: shutterstock.com

7 Comentarii

  1. Buna ziua, detin Ruc la sediu. Activitatea este de comert ambulant, este necesar inca un registru care sa stea langa casa de marcat?

  2. BUna ziua
    Registrul unic de control poate fi scos din cadrul institutitiei unitatii sau punctului de lcuru si dus la un organ de control la solcitarea acestuia?

  3. Buna ziua! Daca am mutat punctul de lucru al unui SRL, trebuie sa ma duc sa iau alt registru de control sau il pot folosi pe cel vechi?

    1. Opinia noastra:

      Conform art.2, lit.i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale modificată şi aprobată prin Legea nr.182/2016, persoana fizică autorizată este întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de o persoană fizică ce foloseşte, în principal, forţa sa de muncă.
      Raportandu-ne la art.1, alin.(1) din Legea nr.252/2003 privind registrul unic de control, contribuabilii, persoane juridice înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, autorizate potrivit legii, au obligaţia sa ţină registrul unic de control. Conform alin.(2) al aceluiaşi articol, celelalte categorii de contribuabili pot ţine registrul unic de control, în funcţie de opţiunea acestora.

      În consecinţă, PFA neîndeplind condiţia de a fi persoană juridică, nu este obligată să ţină registrul unic de control, ci îl poate ţine prin opţiune.

  4. Buna ziua!Am un singur punct de lucru ce a fost radiat dintr-o locatie si mutat in alta,este nevoie sa schimb si RUC-ul?Mentionez ca am aceeiasi activitate.Multumesc pt raspuns.

    1. Buna ziua,

      Potrivit Legii nr 252/2003 privind Registrul Unic de Control, art 5 alin 2 _ (2) Registrul unic de control se ţine la sediul social şi la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizaţii şi/sau acorduri de funcţionare.
      Conform art 6 alin (1) Registrul unic de control se eliberează, contra cost, de direcţiile generale ale finanţelor publice din raza teritorială unde îşi are sediul social contribuabilul, pe baza certificatului de înregistrare, în cazul comercianţilor, şi pe baza certificatului de înregistrare fiscală, în cazul celorlalte categorii de contribuabili.

      In consecinta, fiecare contribuabil este obligat sa detina RUC pt fiecare punct de lucru si implicit sediul, acesta fiind eliberat pe locatie in raza teroitoriala de care apartine.

Lasa un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii.